حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان امروز | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

خبر داغ: واریز ۳/۴۰۰/۰۰۰ به حساب بازنشستگان کشور در روز سه شنبه ۱۲ تیرماه | حقوق بازنشستگان به اوج رسید

در حالی که دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در راه است، سرپرست دولت سیزدهم در یک نامه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه کشور، دستور واریز مبالغی را برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی صادر کرده است.

خبر داغ: واریز ۳/۴۰۰/۰۰۰ به حساب بازنشستگان کشور در روز سه شنبه ۱۲ تیرماه | حقوق بازنشستگان به اوج رسید
کدخبر : 19517
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

افزایش حقوق بازنشستگان کاری لازم و ضروری است. حقوق بازنشستگان باید با تورم همخوانی داشته باشد. حقوق بازنشستگان برای مردم مهم است. حقوق بازنشستگان هرساله زیاد میشود. در ادامه اخبار مهم از حقوق بازنشستگان را میخوانیم.

خبر مهم از حقوق بازنشستگان

در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، محمد مخبر (سرپرست دولت سیزدهم) از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه کشور، درخواست واریز مبالغ علی‌الحساب به منظور همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را صادر کرده است. مبلغ این واریز یک میلیون تومان است و احتمالاً ظرف ۲۴ ساعت آینده، سه میلیون تومان بابت سه ماه به حساب بازنشستگان تامین اجتماعی واریز خواهد شد.

در نامه مخبر آمده است:

هیات وزیران در جلسه ۱۴۰۳/۴/۳ به پیشنهاد مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بند (ر) تبصره (۶) و بند (د) تبصره (۱۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور تصویب کرد.

۱- با توجه به لازم الاجرا بودن قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور و تا زمان ابلاغ آیین نامه متناسب سازی حقوق بازنشستگان و جداول مربوط به هر یک از گروه‌های بازنشستگان براساس قانون برنامه هفتم پیشرفت ماهانه مبلغ ده میلیون ۱۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به هر یک از بازنشستگان به صورت علی الحساب از ابتدای سال ۱۴۰۳ توسط صندوق بازنشستگی ذی ربط پرداخت می‌شود.

۲- بار مالی مربوط به بازنشستگان کشوری لشکری و صندوق بازنشستگی فولاد از محل بند (ر) تبصره (۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور و بار مالی مربوط به بازنشستگان تأمین اجتماعی از محل بند (د) تبصره (۱۵) قانون یاد شده تامین و پرداخت می‌شود.

۳- سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است نسبت به ابلاغ و تخصیص اعتبار از محل منابع یادشده برای ماه‌های ،فروردین اردیبهشت و خرداد ماه اقدام و هر یک از صندوق ها نیز موظفند فوراً نسبت به پرداخت مبلغ علی الحساب سه ماهه یاد شده اقدام نمایند.

واریز علی‌الحساب متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در آستانه برگزاری انتخابات

در روز هفتم تیر، در پرداخت مابه‌تفاوت مستمری فروردین به بازنشستگان تامین اجتماعی، مشکلی به وجود آمد که در نهایت حل شد و تا روز گذشته، معوقات برای تمامی بازنشستگان پرداخت شد.

براساس اعلام سازمان تامین اجتماعی، در این دور از پرداخت رقمی بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد تومان برای بیش از ۴ میلیون نفر واریز شده است.

درحالی که مصوبه همسان سازی حقوق بازنشستگان برای اجرا به دولت ابلاغ شده است، به نظر می‌رسد هنوز زمان اجرای متناسب‌سازی برای بازنشستگان کارگری نهایی نشده؛ ضمناً فرمول نهایی آن مشخص نیست.

همانطور که کمیسیون اجتماعی مجلس اعلام کرده است، از آغاز برنامه هفتم توسعه باید متناسب سازی حقوق بازنشستگان کارگری امسال انجام شود و فرمول اجرای آن نیز مشابه فرمول همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری است. مبالغ این متناسب سازی نیز توسط خود سازمان تامین اجتماعی باید پرداخت شود.

بر اساس اعلام رئیس فراکسیون کارگری، منابع لازم برای این اقدام بیشتر از ناحیه رد دیون دولت به تامین اجتماعی است و بدین منظور، همین امسال سهام‌های درنظر گرفته شده برای رد دیون امسال سازمان، با انتقال سهام باید انجام شود و این اقدام باید همزمان با پرداخت دیون سایر صندوق‌ها باشد. وظیفه اجرایی پرداخت نیز پس از این اقدام، باخود سازمان تامین اجتماعی است.

معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری توضیحاتی درباره مبلغ علی‌الحساب همسان‌سازی حقوق‌ ها که به حساب بازماندگان بازنشستگان کشوری واریز شده است، ارائه داد.

در حالی که دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در راه است، سرپرست دولت سیزدهم در یک نامه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه کشور، دستور واریز مبالغی را برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی صادر کرده است.

میرهاشم موسوی ، درخصوص افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌ بگیران در سال جاری اظهار کرد: به موجب قانون مصوب، دستمزد حداقلی‌بگیران با افزایش ۳۵ درصدی و همچنین سایر سطوح درآمدی با افزایش ۲۲ درصد + ۶۹۰ هزار تومان همراه است که از فروردین ماه اعمال اما از اردیبهشت‌ماه پرداخت شد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در خصوص کف و سقف حقوق بازنشستگان با افزایش‌ های صورت گرفته توضیح داد: کف حقوق یک فرد دارای همسر و یک فرزند تحت پوشش، ۱۰ میلیون و ۹۰ هزار تومان است و سقف آن نیز ۷ برابر حداقل دستمزد است.

حقوق بازنشستگان تغییر کرد

موسوی همچنین درباره میزان افزایش «حق عائله‌مندی و اولاد» نیز گفت: حق عائله‌مندی نیز با این افزایش جدید بیش از ۱۰۰ درصد در سال جاری رشد داشته و حق اولاد نیز با رشدی بالغ بر ۵۰ درصد همراه بوده است.

وی در پاسخ به اینکه نگرانی‌هایی در خصوص تحت تاثیر قرار گرفتن اجرای همسان‌سازی حقوق‌ها با افزایش ۳۵ درصدی حقوق‌ها در سال جاری عنوان می‌شود، گفت: همسان‌سازی به افزایش حقوق سالانه ارتباطی ندارد و از آنجایی که هنوز برنامه هفتم ابلاغ نشده است، بعد از ابلاغ، آنچه که به موجب قانون به ما تکلیف شود، با تامین منابع به قانون عمل می‌کنیم.

در بند الحاقی یک ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه، برای ایجاد عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و همچنین تطبیق حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد حقوق و فوق‌العاده‌ های مستمر مشمول کسور شاغلان مشابه و هم‌تراز، دولت مکلف است تا پایان سال سوم برنامه به نحوی عمل کند که در سال اول (۱۴۰۳) معادل ۴۰ درصد و در سال‌های دوم و سوم (۱۴۰۴ و ۱۴۰۵) هرکدام ۳۰ درصد از تفاوت حقوق تا ۹۰ درصد مورد اشاره در حقوق بازنشستگان اعمال شود.

خبر خوب اینکه بنا به گفته رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه کشور، آئین‌نامه اجرایی این بند از برنامه هفتم توسعه به تصویب هیات وزیران رسیده و به‌زودی مبلغ علی‌الحساب متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان واریز خواهد شد.

داود منظور، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «بازنشستگان عزیز! الوعده وفا؛ خبرهای خوشی در راه است. با عنایت به تصویب آئین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در جلسه روز یکشنبه (۳ تیرماه) هیات دولت، در روزهای آینده مبلغی به‌صورت علی‌الحساب در وجه بازنشستگان گرامی پرداخت خواهد شد تا پس از صدور احکام متناسب‌سازی، تسویه قطعی به عمل آید.

منابع مالی موردنیاز برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در صندوق‌های دولتی از محل افزایش یک درصد مالیات ارزش‌افزوده به مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

همچنین برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی، در قانون بودجه امسال پیش‌بینی شده است که دولت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خو را به تأمین اجتماعی پرداخت کند تا همسان‌سازی اجرایی شود.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان