قیمت طلا | قیمت طلا امروز | قیمت طلا در بازار

قیمت طلا در ۱ تیرماه چند شد؟ | خبر مهم از قیمت طلا در آخر هفته

در ماه‌های اخیر، بازار طلا همراه با ریتم رفت و برگشتی قیمت دلار پیش رفت. این نوسان قیمت در هفته‌های گذشته، باعث کاهش قیمت قطعات سکه شده است به طوری که بیشتر از افزایش قیمت آنها بوده است. میثم رادپور، کارشناس اقتصادی، بر تأثیر رشد قیمت دلار در بازار طلای داخلی تأکید کرده و افزایش حباب سکه را جدی گرفته است. وی پیشنهادی برای تخلیه حباب در بازار سکه ارائه داده است.

قیمت طلا در ۱ تیرماه چند شد؟ | خبر مهم از قیمت طلا در آخر هفته
کدخبر : 19238
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

امروز قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید(امامی) 40 میلیون تومان، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم 36 میلیون و 700 هزارتومان، قیمت نیم‌ سکه بهار آزادی 22 میلیون و 500 هزار تومان، قیمت ربع‌ سکه بهار آزادی 14 میلیون و 500 هزار تومان و سکه یک‌ گرمی 6 میلیون و 900 تومان در بازار آزاد به فروش می‌ رسد.

بازارهای مالی همواره با قیمت دلار مرتبط بوده‌اند. به گفته کارشناسان اقتصادی، ارزش این اسکناس در یک دهه گذشته بیش از ۱۵۰ درصد افزایش یافته است. افزایش قیمت طلا در کنار ارتباط آن با دلار و رشد حباب قطعات سکه، در چند سال اخیر بازار فلز زرد را تحت تاثیر قرار داده است. این بازار، که به گفته فعالانش در شرایط رکود به سر می‌برد، از مشتریان خالی شده و به صنعتی تبدیل شده که نسبت به سایر کشورها عقب افتاده است.

به گفته نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، شرایط برای فعالان این صنف سخت‌تر شده و در حال گذران وضعیت بحرانی هستند. به گفته این مقام صنفی، شدت رکود و کاهش تقاضای دادوستد طلا اکنون از زمان شیوع کرونا هم بیشتر است.

​ضعف ریال در برابر دلار، طلا را گران کرد

میثم رادپور، تحلیلگر بازارهای مالی با اشاره به افزایش طلا در ایران طی سال‌های اخیر به خبرنگار گفت: «ایران جزو سه یا چهار کشوری است که قیمت طلا در آن بسیار گران شده است. دلیل افزایش قیمت طلا نیز این است که قسمت عمده جابه‌جایی قیمت طلا از محل افزایش قیمت ارز است. ارز بیشتر کشورهای دنیا نسبت به دلار تضعیف نشده و بنابراین، قیمت طلا برای آنها به اندازه ایران گران نشده است.»

دلیل اصلی نوسانات قیمت طلا، تغییرات قیمت ارز است

وی ضمن تاکید بر اینکه در یک دهه اخیر قیمت ارز سایر کشورها نسبت به دلار شاید دو برابر شده باشد، اظهار داشت: «در ایران این نسبت ۶۰ تا ۷۰ برابر شده است؛ بنابراین قسمت عمده نوسانات قیمت طلا به ریال را، جابه‌جایی ارزی تشکیل می‌ دهد.»

این کارشناس اقتصادی به تاثیرگذاری قیمت اونس جهانی طلا بر قیمت فلز زرد در بازار داخلی نیز اشاره کرد و گفت: «در بیش از یک دهه گذشته، اونس جهانی طلا شاید دو برابر رشد کرده باشد، اما قیمت دلار از سال ۱۳۸۸ تا کنون ۱۵۰ برابر شده است.»

​موضوع رشد حباب سکه جدی‌ است

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: «موضوع رشد حباب سکه در بازار داخلی جدی است و از سال ۹۲ به بعد ایجاد و ماندگار شده است. اکنون نیز حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از قیمت سکه به ویژه در قطعات پایین‌تر را شامل می‌شود. البته این حباب را ما در شمش نمی‌بینیم.»

رادپور با بیان اینکه حباب در بازار طلا به اندازه‌ای است که به نظر می‌رسد قصد از بین رفتن ندارد، به یک شرط برای از میان رفتن حباب سکه اشاره کرد و اظهار داشت: «حباب سکه با ایجاد اتفاقات اساسی در نظام اقتصادی کشور از بین خواهد رفت. بنابراین باید توجه داشت بهترین معیار برای فهم تغییرات قیمت طلا، شمش و سکه، جابه‌جایی قیمت ارز بدون حباب است. هرچند قیمت اونس جهانی طلا هم اگر جا به‌ جا شود بر بازار داخلی تاثیرگذار است.»

تحلیلگران بازارهای مالی با اشاره به اثر کاهش اونس در بازار طلای داخلی می‌گویند، اگر طلای جهانی نتواند سقف ۲۳۸۰ دلاری را بشکند در روند اصلاح قرار می‌گیرد و احتمال برگشت به منطقه ۲۲۰۰ دلاری نیز برای آن وجود دارد.

آنها با اشاره به ارزپاشی سیاست‌گذار و روند رنج دلار می‌گویند، اگر اونس جهانی طلا در روند اصلاح قرار بگیرد امکان برگشت سکه به قیمت ۳۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی و طلا به قیمت سه میلیون و ۲۳۰ هزار تومانی وجود دارد.

کارشناسان بازارها معتقدند طلا توان بالا رفتن ندارد و فضای فکری معامله‌گران کاهشی است. آنها قیمت‌های فعلی در بازار طلا را برای ورود به بازار مثبت ارزیابی می‌کنند و به سرمایه‌گذاران خرید پلکانی بدون در نظر گرفتن قیمت و با خواب نسبتاً طولانی‌مدت را پیشنهاد می‌کنند.

قیمت اونس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش نزدیک به سه دلار کاهش پیدا کرد و روی رقم ۲۳۱۷ دلاری ایستاد. اونس جهانی نقره نیز با رقم ۲۹ دلار و ۱۶ سنتی معامله شد و افت ۳۰ سنتی داشت. قیمت هر گرم نقره ۹۹۹ در بازار داخلی روز سه‌شنبه روی رقم ۵۵ هزار و ۸۰۰ تومانی معامله شد و کاهش ۲۲۰ تومانی داشت

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان