حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان امروز | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

تصمیم مهم دولت از حقوق بازنشستگان در روز سه شنبه | حقوق بازنشسته ها در خرداد ماه زیاد میشود

نماینده مردم تربت‌ حیدریه، مه‌ولات و زاوه گفت: موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به‌صورت قانون درآمده، اما این قانون مربوط به برنامه هفتم توسعه کشور است که در یکی دو هفته آینده ابلاغ می‌شود.

تصمیم مهم دولت از حقوق بازنشستگان در روز سه شنبه | حقوق بازنشسته ها در خرداد ماه زیاد میشود
کدخبر : 18711
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

حقوق بازنشستگان و مستمری آنان به حساب شد. حقوق بازنشستگان هر ساله افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان در خرداد ماه تفاوت پیدا کرده است. حقوق بازنشستگان را در سایت گشتنی نیوز دنبال کنید. در ادامه اخبار مهم از حقوق بازنشستگان را بخوانید.

محسن زنگنه در حاشیه برگزاری آیین بزرگداشت شهدای خدمت در شهرستان خواف، درباره سمت و سوی مسیر حرکت دولت آینده، اظهار کرد: با توجه به اینکه در سیاست‌های کلان کشور، مسائل اقتصادی اولویت دارد، پیش‌بینی می‌شود حرکت دولت آینده، سمت و سوی اقتصادی داشته باشد. از این رو، مباحث اقتصادی و برنامه‌های اقتصادی که کاندیداها می‌دهند برای مردم مهم است.

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در دوره یازدهم مجلس درباره سهم استان خراسان رضوی از حقوق دولتی معادن که ۵۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است، گفت: براساس قانون، ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن باید به استان برسد و در اختیار قرار گیرد که در طول سال‌های گذشته، این مبلغ به استان‌ها داده نمی‌شد.

زنگنه بیان کرد: برای اولین بار سال گذشته توانستیم از حقوق معادن، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به استان خراسان رضوی برگردانیم و در قانون برنامه هفتم نیز یک بند قانونی آورده شد که در آن، از ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن که به استان داده می‌شود حداقل پنج درصد برای همان شهر و جایی که معادن در آنجا مستقر است، هزینه شود.

حقوق بازنشستگان

وی ادامه داد: این بند، الزام قانونی است و امیدواریم با اتحاد و پیگیری همه نمایندگان مجلس دوازدهم، بتوانیم ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن را که حق استان است، بگیریم تا پنج درصد آن به شهر یا بخش محل استقرار معدن برگردد.

خبر مهم از حقوق بازنشستگان

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم درباره زمان اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، گفت: موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به‌صورت قانون درآمده، اما این قانون مربوط به برنامه هفتم توسعه کشور است که یکی دو هفته آینده ابلاغ می‌شود و پیش از ابلاغ آن، دولت اختیار دارد از اول فروردین‌ ماه امسال آن را اجرا کند، البته مجلس به میزان ۶۵ هزار میلیارد تومان، منابع مالی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفته است تا پس از عملیاتی شدن قانون و ابلاغ برنامه پرداخت شود.

شهرستان خواف با چهار بخش، شش شهر، ۸۵ روستا، ۱۶۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان، در فاصله ۲۷۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد مرکز خراسان رضوی قرار دارد.

 در اردیبهشت ماه سال جاری، هیات تخصصی دیوان عدالت با صدور رایی، شکایت بازنشستگان تامین اجتماعی به مزد ۱۴۰۲ را مردود دانست؛ در این رای، اجرایی نشدن ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی در افزایش ۲۷ درصدیِ حداقل مستمری ۱۴۰۲ قبول نشده است.

حال جمعی از بازنشستگان که قصد داشتند از افزایش ۳۵ درصدی حداقل مستمری ۱۴۰۳ شکایت کنند، بلاتکلیف مانده‌اند؛ یدالله فرجی، فعال صنفی بازنشستگان کارگری، با بیان اینکه «ماده ۹۶ تاکید دارد حداقل مستمری بازنشستگان باید به اندازه افزایش هزینه‌های زندگی افزایش یابد» گفت: سال گذشته و امسال، حداقل مستمری بازنشستگان به اندازه نرخ تورم رسمی هم زیاد نشده است؛ چطور مدعی هستند که ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی اجرایی شده است؟

به گفته وی، با افزایش ۳۵ درصدی، حقوق بازنشستگان نهایت دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

این فعال صنفی بازنشستگان ادامه داد: اصولاً دولت و سازمان تامین اجتماعی باید مستمری‌ها را به اندازه سبد هزینه‌های ماهانه خانوار افزایش دهند و این در حالی است که هیچ سالی در تعیین افزایش مستمری‌ها، سبد هزینه‌ها محاسبه و اعلام نمی‌شود.

حقوق بازنشستگان کی زیاد میشود؟

فرجی تاکید کرد: در حالی که دیوان عدالت شکایت بازنشستگان به مستمری ۱۴۰۲ را وارد ندانسته است، مستمری بگیرانِ زیر خط فقرِ سازمان تامین اجتماعی باید به کدام مرجع قضایی کشور شکایت کنند.

او در پایان گفت: با دریافتی ۱۰ یا ۱۱ میلیون تومانی هزینه‌های دو هفته زندگی هم تامین نمی‌شود؛ متاسفانه باید گفت بازنشستگان امسال با شیبی تندتر از همیشه به زیر خط فقر مطلق سقوط کرده‌اند و راه به جایی ندارند

امیرآبادی زاده افزود: بانک متعهد شده تا به اعطای انواع اعتبار با اولویت ابزار زنجیره تامین ازجمله کارت اعتباری رفاهی متصل به اوراق وام مبادرت نماید. همچنین خرید انواع خدمات و محصولات شرکت های طرف قرارداد، تامین مالی در قالب طرح نهضت ملی مسکن برای بازنشستگان و همچنین خدمت رسانی شرکت های زیرمجموعه بانک صادرات به بازنشستگان ازجمله مفاد این تفاهم نامه است.

معاون توسعه مدیریت و منابع صندوق بازنشستگی کشوری با تاکید بر اینکه خدمات رفاهی و معیشتی این صندوق همچنان ادامه خواهد داشت، یادآور شد: این تفاهم نامه هفته گذشته با بانک صادرات ایران منعقد شده تا در سال ۱۴۰۳ بتوانیم در راستای حمایت از معیشت بازنشستگان عزیز تسهیلات بهتری را ارائه کنیم. عصر ایران

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان